Kunnia- ja ansiomerkit

Näyttämötaiteen kunnia- ja ansiomerkit

Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto jakaa Suomen näyttämötaiteen kunnia- ja ansiomerkkejä kiitollisuuden osoitukseksi ansiokkaasta toiminnasta maamme näyttämötaiteen hyväksi sekä tunnustukseksi pitkäaikaisesta ansiokkaasta työstä näyttämötaiteen alalla. Kunniamerkki tai ansiomerkki myönnetään teatterin, teatterijärjestön tai muun teatterialan yhteisön esityksestä.

Teatteriyhteisöt hakevat merkkejä usein suurten juhlien yhteydessä, mutta merkkejä voi hakea milloin vain: kauden päättäjäisissä jaettaviksi, merkkipäivälahjaksi, eläkkeelle siirryttäessä jne. Erityisesti teattereiden kannattaa huomioida merkkejä hakiessaan ne henkilöryhmät, jotka helposti unohtuvat.

Merkit on suunnitellut Margit Rautala ja niitä on myönnetty vuodesta 1947 lähtien. Ansiomerkin sinisen ruusuke viittaa hallinnolliseen työtehtävään, punainen taiteelliseen työtehtävään ja vihreä tekniseen työtehtävään.

Näyttämötaiteen ansiomerkit

Ansiomerkki annetaan määräaikaisesta ansiokkaasta toiminnasta taiteellisen tai hallinnollisen näyttämötyön alalla tai muista ansioista edellyttäen, että asianomainen on ainakin osaksi suorittanut teatterityönsä valtionapua saavassa teatterilaitoksessa.

Kultainen ansiomerkki edellyttää vähintään 30 vuoden toimintaa alalla. Kultaisia ansiomerkkejä on saatavilla 30-vuotismerkistä eteenpäin viiden vuoden välein (30-50). Kultaisen ansiomerkin hinta on 220 euroa.

Hopeinen ansiomerkki edellyttää vähintään 20 vuoden toimintaa alalla. Hopeisia ansiomerkkejä on saatavilla sekä 20-vuotismerkkejä, että 25-vuotismerkkejä. Hopeisen ansiomerkin hinta on 200 euroa.

Pronssinen ansiomerkki edellyttää vähintään 15 vuoden toimintaa alalla. Pronssisen ansiomerkin hinta on 170 euroa.

Ooppera- ja tanssitaiteilijoille merkit myönnetään viisi vuotta aikaisemmin ja he ovat oikeutettuja kultaiseen 25-vuotismerkkiin, hopeiseen 15-vuotismerkkiin ja pronssiseen 10-vuotismerkkiin.

Näyttämötaiteen kunniamerkit

Kunniamerkki annetaan Keskusliiton hallituksen yksimielisellä päätöksellä. Tämä kannattaa huomioida kunniamerkkihakemuksen aikataulussa. Kunniamerkki voidaan antaa koti- tai ulkomaalaiselle henkilölle, eikä sen saaminen ole sidottu määrävuosiin.

Kultainen kunniamerkki valkoisella nauhalla annetaan erittäin etevästä, koko maan teatterielämän hyväksi suoritetusta toiminnastaKultainen kunniamerkki valkoisella nauhalla maksaa 500 euroa.

Kultainen kunniamerkki violetilla nauhalla annetaan paikallisen teatterityön erittäin ansiokkaasta edistämisestä. Kultainen kunniamerkki violetilla nauhalla maksaa 500 euroa.

Huom.: Keskusliitto on luopunut hopeisen kunniamerkin jakamisesta toukokuusta 2018 lähtien. Hopeisen kunniamerkin sijasta myönnetään kultaista kunniamerkkiä violetilla nauhalla. Uusi merkki myönnetään samoista ansioista kuin aiempi hopeinen kunniamerkki.

Hakeminen

Merkkihakemukset ovat vapaamuotoisia ja ne pitää lähettää viimeistään kuukautta ennen merkin luovuttamispäivää.

Hakemuksesta pitää ilmetä:

– Nimi (etunimi ja sukunimi, ei toisia nimiä)
– Henkilön ammatti/työtehtävä (tämä tulee kunniakirjaan)
 Ammatissa toimitut vuodet JA alalletulo-vuosi
– Luovuttamispäivä

Kunniamerkkihakemuksessa tulee olla merkkiä hakevan tahon kirjalliset perustelut sekä allekirjoitus. Kunniamerkkien myöntämiseen vaaditaan Keskusliiton hallituksen yksimielinen päätös, mikä kannattaa huomioida hakemusaikataulussa.

Lisätietoa merkeistä voi kysyä Keskusliitosta.

Ansio- ja kunniamerkkitilaukset lähetetään sähköpostitse osoitteeseen:
sihteeri(at)teatterijarjestojenkeskusliitto.fi

Kunnia- ja ansiomerkkien käytöstä:

Kunnia ja ansiomerkkiä kannetaan vasemmalla puolella rintataskun kohdalla. Jos merkin omistajalla on kotimaisia tai ulkomaisia valtiovallan tai sotilasjohdon antamia kunniamerkkejä, kiinnitetään merkki niiden alapuolle.

Kunniamerkkjä ja ansiomerkkejä käytetään teatterien, muiden teatterialan yhteisöjen ja näyttämötaiteilijoiden juhlatilaisuuksissa sekä sellaisissa isänmaallisissa tilaisuuksissa ja kulttuurijuhlissa, joissa kunniamerkkejä yleensä käytetään. Tämän lisäksi merkkejä voi käyttää myös suku- ja perhejuhlissa.

Kunniamerkin ja ansiomerkin ohessa myönnetään pienoismerkki, jota käytetään vasemmassa rintapielessä arkisemmissa yhteyksissä.

style1
default